Bestuurders van een elektrische bestelbus tussen de 3500 en 4250 kilo hebben vanaf 1 juli een vrachtwagenrijbewijs nodig. Dat heeft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) besloten, schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Eerder leek het erop dat het kabinet met nieuwe wetgeving zou komen waardoor een B-rijbewijs voor personenauto’s ook
genoeg zou zijn, maar die wetgeving is van de baan.
Elektrische busjes wegen door de zware batterijen meer dan even grote varianten op fossiele brandstofen. Om ondernemers toch de ruimte te geven om te verduurzamen, gedoogt de overheid sinds 2019 dat mensen met een ‘gewoon’ rijbewijs elektrische bussen van rond de vier ton besturen.
De bestuurders van ongeveer duizend elektrische bestelbussen kunnen over ruim een half jaar niet meer met een B-rijbewijs de weg op schat Harbers in. Het bleek te ingewikkeld om het verschil tussen
elektrische en fossiele bussen in de wet vast te leggen. „Een moeilijke afweging”, zegt Harbers. „De botsing met een zwaarder voertuig leidt tot een grotere kans op ernstig letsel.”
Organisaties als Transport & Logistiek Nederland (TLN), INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland vinden dat de gedoogregeling veel te snel wordt afgebouwd.
Bezorgbedrijf DHL is bang honderden elektrische bestelauto’s aan de kant te moeten zetten