Jaarlijks zijn er ongeveer 430.000 mensen betrokken bij een verkeersongeluk. Meer dan 95% van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag. De ongevallen zijn vaak als gevolg van bijvoorbeeld afleiding. Denk dan aan het gebruiken van een telefoon achter het stuur, het aansteken van een sigaret, of alle andere dingen die je niet achter het stuur hoort te doen.
Verder is slechte rijtechniek ook een veroorzaker van verkeersongevallen. Mensen die bijvoorbeeld niet goed gebruik maken van hun spiegels en hierdoor niet goed in -of uitvoegen. Daarbij stappen er ook nog steeds te veel mensen onder invloed van alcohol of andere illegale substanties achter het stuur.
Ten slotte is het asociaal rijgedrag ook nog steeds een veroorzaker. Mensen die onder andere veel te hard rijden, bumperkleven, of door rood rijden. Als iedereen een defensieve rijstijl zou hanteren, dan zou het aantal ongevallen jaarlijks kunnen dalen. Defensief rijgedrag en de betekenis hiervan? Wij leggen het je uit in onze blog.
Defensief rijden betekenis
Wat is defensief rijgedrag precies? Defensief rijgedrag betekent letterlijk: het rijden met focus op het voorkomen van ongevallen, besparen van tijd en het niet verspillen van geld door zuinig en veilig te rijden. Hierbij houdt u wel rekening met de omgeving en acties van andere weggebruikers. Defensief rijden heeft dus duidelijk niet alleen voordelen voor de bestuurder, maar ook voor het milieu. Door voldoende afstand te bewaren tussen u en uw voorligger geeft u uzelf voldoende ruimte om te kunnen reageren op een (onverwachte) verkeerssituatie. Defensief draagt alleen maar voordelen met zich mee.
Wil je defensief leren rijden, zodat je op een veilige en verantwoorde manier achter het stuur gaat zitten?
Wanneer ben je een defensief rijdende bestuurder?
Waarom noemen we dit defensief rijden? Is dit niet gewoon een goede rijvaardigheid en voertuigbeheersing? Dit zijn vaak aspecten die inderdaad meespelen in het bewust besturen en deelnemen aan het verkeer. In de onderstaande driehoek wordt duidelijk wat het proces precies vanaf het herkennen van de situatie tot het vermijden en beheersen.
Hoe past u defensief rijden toe?
Er zijn verschillende methodes en modellen beschikbaar om een defensief rijdende bestuurder te zijn. We gaan in deze blog in op de SAFE -methode. Safe staat voor:
- See and be seen – zien en gezien worden
- Always a way out – altijd een uitweg
- Far and wide view – veruit en breed kijken
- Ever aware of surrounding – altijd bewust rijden en letten op uw omgeving
See and be seen
Bij het deelnemen aan het verkeer, is het belangrijk dat u uzelf zichtbaar maakt en zorgt dat u anderen kunt zien. Zorg daarom dat u de goede zit- en stuurhouding instelt voor u vertrekt. Te dicht op het stuur zitten, of uw knieën in een verkeerde hoek hebben, kunnen er overigens ook in resulteren dat u erger letsel oploopt na een flink auto-ongeval. Verder is het natuurlijk ook belangrijk dat u altijd zichtbaar bent in het verkeer. Lampen aan wanneer het donker is. U kunt beter ergens te zacht rijden, maar wel controle hebben over de situatie, dan te hard en daardoor controle kwijtraken.
Always a way out
Zorg dat er altijd een uitweg is uit de verkeerssituatie. Houd daarom genoeg afstand van uw voorganger. Zo creëert u tijd en kunt u eigen beslissingen nemen en blijft u onafhankelijk. De officiële regel is dat u de helft van uw snelheid als afstand zou moeten houden tussen u en uw voorganger. Rijdt u dus 60 kilometer per uur, dan hoort u 30 meter afstand te houden. En wanneer u dus 100 kilometer per uur rijdt, hoort u 50 meter afstand te houden. Dit is logisch aangezien de remweg ook langer wordt hoe harder u rijdt.
Far and wide view
Het juiste kijkgedrag is onmisbaar bij het toepassen van een defensieve rijstijl. Kijk ver vooruit en niet alleen naar het voertuig voor u, maar ook naast u. Gebruik de spiegels op de juiste manier en stel deze correct in, zodat u zo een klein mogelijke dode hoek hebt. Stel u spiegels goed in en zorg ervoor dat alles voor u zo overzichtelijk mogelijk is. Spiegelen in een auto wordt in heel veel gevallen ontzettend onderschat. Voornamelijk het kijken over de schouder. Soms denkt u in uw spiegels de volledige omgeving te hebben gezien, maar de dode hoek is het verraderlijkste plekje van alles. Door goed te spiegelen creëert u de meest controle.
Ever Aware
Blijf alert op uw voertuig en uw omgeving, laat u zo min mogelijk afleiden. Zo bent u te allen tijde alert om in te grijpen wanneer er iets fout gaat. Probeer bijvoorbeeld ook niet snel een muzieknummer te wisselen op uw telefoon of een foto te maken, of berichtje te beantwoorden. Dit zijn allemaal dingen die uw reactievermogen kunnen verminderen. U heeft namelijk niet volledige focus op de weg.
Door defensief te rijden kunt u het beste alle prikkels dus weg laten. Denk er bijvoorbeeld aan om uw telefoon op de achterbank te leggen. MONO rijden betekent dat u ongestoord en geconcentreerd de weg op gaat, zonder afleiding van uw telefoon. Dit houdt in dat u uw telefoon helemaal niet gebruikt tijdens het rijden. Een paar praktische tips om MONO te rijden leest u hier. Berichtjes kunnen wachten tot u op bestemming bent. De persoon die u een berichtje stuurt wil liever iets langer wachten, dan nooit meer een berichtje van u kunnen ontvangen.
Vond je dit nu een interessante blog? Lees dan ook onze andere blogs over het STAP budget in 2023 en 2024.