In totaal kwamen vorig jaar 678 mensen om het leven in het verkeer, dat is ongeveer11 procent meer dan in 2017. Terwijl het kabinet druk bezig is met plannen om het aantal verkeersdoden te verminderen, is er toch een forse stijging ontstaan. Er is echter niet één verklaring voor deze stijging volgens verkeersdeskundige Ruud Hornman. “Maar ik ben toch bang dat we als weggebruikers de handen in eigen boezem moeten steken”.
Volgens Hornman begint het met de drukte op de weg. “Er worden meer autokilometers gemaakt en er zijn meer mensen gaan fietsen. Die fietsen worden ook nog eens sneller.” Verder zitten we vooral met een gedragsprobleem in het verkeer. “Agressie, intolerantie en afleiding. Dat zijn de kernwoorden waar we mee te maken hebben.”
Nieuw boetesysteem
Ondanks alle waarschuwingen en campagnes blijft het gebruik van smartphones in het verkeer een van de grootste problemen. Een deel van de oplossing zou kunnen liggen bij de handhaving. Dit geldt zowel voor het telefoongebruik als voor alle verkeersovertredingen.
Een heel ander boetesysteem is echter niet van de een op de andere dag is geregeld.
Vorig jaar reden politiebussen rond die op het gebruik van de telefoon achter het stuur lette. Veel mensen werden kregen hierdoor een bekeuering:
Grootste stijging verkeersdoden in Brabant
De grootste stijging van het aantal verkeersdoden was in de provincie Noord-Brabant. Dit ondanks dat er afgelopen jaren fors is ingezet om het aantal verkeersdoden naar beneden te krijgen. Bijna alle scholen in Brabant besteden aandacht aan verkeerseducatie.
Een verklaring waarom juist in Brabant de stijging zo hoog is er nog niet. Er zal een onderzoek worden gedaan. Wel is Brabant van oudsher al een typische autoprovincie.
De provincie zal echter ook de komende jaren blijven investeren in de verkeersveiligheid. Zo zullen kruispunten worden vervangen door rotondes en fietspaden anders inrichten worden. Daarnaast staan er in Brabant grote eiken langs de weg. Heel mooi, maar dat is voor de verkeersveiligheid niet altijd een goede combinatie.
Gedrag in verkeer
Uiteindelijk moet dus vooral het gedrag van de weggebruiker veranderen, als het aantal verkeersdoden moet dalen. “Dat begint bij de rijopleiding”, zegt Hornman.
Dit weten we bij Cordewener Rijschool in Maastricht en omgeving, Euro Transport College en Driving School Maastricht allang. Of het nou gaat om nieuwe rijbewijs halen of een opfriscursus. Verkeersveiligheid staat bij ons op de eerste plek.